Η 20ή Ιανουαρίου φέτος είναι η «Blue Monday», γνωστή και ως «η πιο καταθλιπτική ημέρα του χρόνου». Αυτή η «μελαγχολική Δευτέρα» έχει αποκτήσει έναν μυθικό χαρακτήρα τα τελευταία 20 χρόνια, αν και η προέλευσή της είναι λίγο-πολύ άγνωστη σε πολλούς.
Η ιστορία της ξεκινά το 2005, όταν η βρετανική εταιρεία Sky Travel καθιέρωσε την τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου ως «Blue Monday». Σύμφωνα με τους δημιουργούς αυτής της ιδέας, αυτή είναι η ημέρα που «τα επίπεδα ευτυχίας πέφτουν στα χαμηλότερα επίπεδα της χρονιάς». Παρόλο που το φαινόμενο έγινε δημοφιλές, το Forbes αναφέρει πως η ιδέα πίσω από την «Μπλε Δευτέρα» ήταν στην ουσία ένα μάρκετινγκ τέχνασμα.
Η Sky Travel συνεργάστηκε με τον ψυχολόγο Cliff Arnall, ο οποίος ανέπτυξε μια «φόρμουλα κατάθλιψης», η οποία φέρεται να υπολογίζει την ημέρα του χρόνου με τα χαμηλότερα επίπεδα ευτυχίας. Η εξίσωση έχει την εξής μορφή:
W + (D – d) × TQ / (M × NA)
Όπου:
- W: Καιρός (Weather)
- D: Χρέη (Debt)
- d: Μηνιαίος μισθός (Monthly income)
- T: Ο χρόνος από τα Χριστούγεννα (Time since Christmas)
- Q: Ο χρόνος από την αποτυχία επίτευξης στόχων (Time since failure to quit bad habits)
- M: Χαμηλό επίπεδο κινήτρων (Motivational levels)
- NA: Ανάγκη για δράση (Need for action)
Η «Blue Monday» υποτίθεται πως προκύπτει από την εφαρμογή αυτής της φόρμουλας, η οποία όμως δεν έχει επιβεβαιωθεί επιστημονικά και δεν εξηγείται με σαφήνεια. Όπως τονίζεται από το Forbes, η αρχική πρόθεση πίσω από την καθιέρωση της ημέρας αυτής ήταν καθαρά μάρκετινγκ και όχι μια επιστημονική ή ψυχολογική ανακάλυψη. Η Sky Travel, η οποία ήταν ταξιδιωτική εταιρεία και όχι ερευνητικός οργανισμός, χρησιμοποίησε αυτή τη «φόρμουλα» για να προσελκύσει πελάτες και να ενθαρρύνει τις κρατήσεις για διακοπές τον Ιανουάριο, μια εποχή που η ζήτηση για ταξίδια είναι χαμηλή.
Όσο για την εταιρεία Sky Travel, έκλεισε το 2010, αλλά το φαινόμενο της «Blue Monday» συνεχίζει να ζει, παρά το γεγονός ότι η επιστημονική του βάση παραμένει αμφισβητήσιμη.